home | sitemap

Nieuwsbrieven-module

Nieuwsbrieven zijn gewone pagina's die per bulke-mail verstuurd kunnen worden. Voor de opmaak gelden in principe geen beperkingen, behalve dan dat wel rekening moet worden gehouden met het feit dat de pagina/e-mail in een mailprogramma als bijvoorbeeld Outlook of Gmail getoond moet kunnen worden. Javascript werkt bijvoorbeeld niet en de breedte is vaak ook beperkt. Bovendien hebben webmailprogramma's zoals Hotmail, Gmail, maar ook webmailers van hostingproviders het nadeel dat ze de html vaak aanpassen aangezien de html van de pagina 'goed' weergegeven moet kunnen in de html van de webmail (twee keer een BODY-tag kan bijvoorbeeld niet, dus die wordt meestel verwijderd...) Lees meer over webmailers in het laatste hoofdstuk op deze pagina.

In het cms wordt een nieuwsbrief-pagina dus net zo behandeld als een gewone pagina. Zonder verdere instellingen wordt een nieuwsbrief weergegeven als een gewone pagina. Via de pagina-instellingen kan een andere stijl worden ingesteld indien gewenst. Meestal is dit niet nodig als nieuwsbrieven gewoon op de website worden getoond (bij wijze van archief.)

De nieuwsbrief-module bestaat naast de nieuwsbrieven ook uit een overzichtpagina/archief van nieuwsbrieven en een registratiepagina waarop bezoekers zich kunnen aan/afmelden voor het ontvangen van een nieuwsbrief.

Aparte stijl voor nieuwsbrieven

Als een nieuwsbrief wordt verstuurd is het vaak wenselijk dat een andere stijl van toepassing is. Bijvoorbeeld een stijl zonder een menustructuur, zonder kruimelspoor, etc., onderdelen die niet gebruikelijk zijn in een nieuwsbrief (maar wel mogelijk zijn uiteraard.) Een aparte stijl voor een nieuwsbrief  kan op twee manieren:

Via css

Bij het aanmaken van een stijl maakt het cms automatisch het bestand mijnstijl_nwl.css aan (naam van de stijl gevolgd door _nwl.) Deze stylesheet bevat standaard één css regel die het menu en kruimelspoor verbergt. Deze stylesheet kan naar wens worden uitgebreid/aangepast om van de standaard stijl een geschikte nieuwsbrief te maken. Het cms zal deze stylesheet (mits aanwezig) vlak voor het verzenden in de pagina invoegen.

Via stijl

Net als voor gewone pagina's kan voor een nieuwsbrief een aparte stijl worden gemaakt: een eigen html-pagina zonder menu, javascript, etc. Deze stijl kan de redacteur centraal instellen bij de nieuwsbrief-instellingen. Als een nieuwsbrief wordt verstuurd, dan wordt deze stijl gebruikt, in de website wordt de standaard stijl gebruikt. Het is ook mogelijk elke nieuwsbrief van een eigen unieke stijl te voorzien door deze bij de pagina-instellingen in te stellen.

Tip: Het verdient te allen tijde de aanbeveling om een eigen stijl voor de nieuwsbrief te maken! Dit omdat aan de opmaak van een nieuwsbrief specifieke eisen worden gesteld zodat hij in alle (web-)mailprogramma's goed zal worden weergegeven.
Uitgebreide informatie over hoe goede nieuwsbrief te maken vind je op de website van Campaign Monitor. Daar kun je ook vele gratis templates downloaden (incl. html/css en PSD) om direct te gebruiken of naar wens aan te passen.

Dynamische linkjes voor afmelden, gegevens wijzigen, doorsturen en on-line lezen

Het is verplicht om in een nieuwsbrief een linkje op te nemen waarmee de ontvanger zich kan uitschrijven. Dit kan eenvoudig bewerkstelligd worden door de volgende (niet-bestaande) html-tag om de tekst te zetten die als link moet gaan dienen:

<xcms_nl_unsubscribe>Afmelden</xcms_nl_unsubscribe>
-of-
<unsubscribe>Afmelden</unsubscribe>

Het cms maakt daar tijdens het verzenden dan een correcte <a href="/...">Afmelden</a> link van.

Hetzelfde is mogelijk voor linkjes zodat de abonnee meteen zijn gegevens kan wijzigen

<xcms_nl_profile>Profiel wijzigen</xcms_nl_profile>
-of-
<preferences>Profiel wijzigen</preferences>

om de nieuwsbrief door te sturen

<xcms_nl_forward>Doorsturen</xcms_nl_forward>
-of-
<forwardtofriend>Doorsturen</forwardtofriend>

of de nieuwsbrief online (op de website) te lezen

<xcms_nl_link>Online nieuwsbrief lezen</xcms_nl_link>
-of-
<webversion>Online bekijken</webversion>

Bovenstaande linkjes hebben natuurlijk geen zin als de nieuwsbrief ook op de website getoond moet worden. Een nieuwsbrief kan op de website getoond worden in de standaard layout: door alleen bij de nieuwsbrief-instellingen de stijl op te geven zal een nieuwsbrief op de website in de gewone pagina-layout getoond worden. Tijdens het verzenden wordt de nieuwsbrief-layout gebruikt. Wil je toch de nieuwsbrief-layout voor de website gebruiken? Zet dan een [­TMPL_IF NAME="xcms_is_sending"]...[­/TMPL_IF] om de linkjes die niet getoond moeten worden op de website. De linkjes worden dan alleen getoond als de nieuwsbrief verstuurd wordt.

Tip: als bovenstaande linkjes opgemaakt moeten worden en je wilt inline css toevoegen, of een class of andere attributen, dan kun je die zoals bij standaard html-tags gewoon opnemen, bijvoorbeeld:

<webversion id="online" style="color: red; text-decoration: none">Online bekijken</webversion>

Overzichtpagina/archief

De overzichtspagina van verstuurde nieuwsbrieven kan op elke gewenste pagina worden getoond door op die pagina een zogenaamde macro te zetten (gewoon als tekst in het contentvlak div#tekst):

[­INCLUDE NEWSLETTERS]

Als het cms de macro tegenkomt, dan zal het de macro vervangen met een overzicht van de nieuwsbrieven met daarboven een verkort zoekformulier om alleen te zoeken in nieuwsbrieven. Het overzicht toont titel, datum en samenvatting van een nieuwsbrief zoals ingesteld bij de pagina-instellingen en een 'Lees meer...'-link naar de nieuwsbrief zelf.

NB: bekijk de broncode van de html van de overzichtpagina voor een compleet overzicht én inzicht van gebruikte ID's en classnames.

De pagina waarop de macro staat wordt ook gebruikt om alle nieuwsbrieven op te tonen. Op die manier blijft bijvoorbeeld het huidige (sub)menu gehilight terwijl de bezoeker door de nieuwsbrieven bladert. Elke nieuwsbrief wordt door het cms voorzien van een terug-link naar de overzichtspagina.

Tip: als het niet gewenst is dat alle nieuwsbrieven op de pagina met de macro worden getoond maar wel een overzichtspagina is gewenst: zet de macro op een speciale pagina (losse pagina met de status publiceren.) Het cms publiceert namelijk eerst de nieuwsbrieven en komt daarna pas de pagina met de macro tegen. De nieuwsbrieven behouden dus hun eigen stijl(-instellingen.) De link naar het overzicht is altijd: mijnwebsite/newsletters, voluit bijv. http://www.site-supply.nl/mijnwebsite/newsletters.

Registratiepagina

De registratiepagina is een standaard pagina van het cms die niet aangepast kan worden. Het toont een formulier waarop de bezoeker zijn e-mailadres en gewenste formaat kan instellen. Als er meerdere groepen bij de nieuwsbrief-module zijn gemaakt die openbaar zijn, dan kan een bezoeker zich ook gericht inschrijven op 1 of meerdere groepen (lees: interessegebieden of producten of diensten, etc.) En als er bij de nieuwsbrief-instellingen ook aangeven is dat aanvullende informatie gevraagd moet worden, dan kunnen ook zaken als naam, bedrijfsnaam opgegeven worden.

De link naar de registratiepagina kan worden ingevoegd door boven het overzicht van nieuwsbrieven op de link "Voeg link naar..." te klikken.

NB: bekijk de broncode van de html van de registratiepagina voor een compleet overzicht én inzicht van gebruikte ID's en classnames.

Webmailers

Zoals aangegeven zijn webmailers niet echt aardig voor nieuwsbrieven. Dit is met name ingegeven door het feit dat de nieuwsbrief zelf een complete html-pagina is (en moet zijn!) met een eigen HTML-, HEAD- en BODY-tag. Deze tags mogen maar 1x in een html-pagina voorkomen, dus een webmailer zal ze 'naar beste eer en geweten' zien in te passen in zijn eigen html-pagina.
Daarnaast heeft Microsoft met Outlook 2010 een stap terug gedaan: die kan alleen HTML tonen zoals Internet Explorer versie 4 dat deed.

Het is haast ondoenlijk om een html nieuwsbrief op te maken die er in alle (web)mailprogramma's even goed uitziet. Laat staan automatisch: er zou een intelligent stukje software geschreven moeten dat voor alle 'valkuilen' (zie Bronnen hieronder) de juiste html en/of css opmaak toevoegt. Handwerk om de html te optimaliseren is de beste oplossing, al is dat een gemiddelde redacteur niet toe te vertrouwen.

Om een nieuwsbrief toch zo goed mogelijk af te leveren regelt het cms het volgende:

  1. stylesheets die via een <link>-tag zijn ingevoegd worden compleet 'inline' in de html gezet (in een <style>-tag)en alle stylesheets (via een <link>- of <style>-tag) worden ook in de <body>-tag gezet (voor het geval een webmailer de complete <head>-tag of de <body>-tag zelf verwijderd),
  2. alle urls naar pagina's en afbeeldingen (in css en html/tekstvlak) worden absoluut gemaakt,
  3. en, indien bij de instellingen van de vormgeving (.conf bestand van de template voor de nieuwsbrief) 'Als nieuwsbrief, CSS inline' is aangevinkt, zal het cms alle css-regels ook inline via het style-attribuut aan elke html-element in de nieuwsbrief toevoegen.

Bronnen: